Regulamin oceny zachowania uczniów
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 18
we Wrocławiu
Podstawę prawną regulaminu stanowią:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1641 ze zm.) - art. 44b ust. 4, 10, art. 44f ust. 2, 3 i 9, art. 44h ust. 1, ust. 7, art. 44i ust. 1 pkt 2, art. 44n ust. 3, ust. 4-5.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373).
Postanowienia ogólne
- Ocena klasyfikacyjna zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocenę klasyfikacyjną zachowania formułuje wychowawca klasy w oparciu o:
- liczbę uzyskanych punktów,
- samoocenę ucznia, opinię wyrażoną o własnym postępowaniu i zachowaniu,
- ocenę zespołu uczniowskiego, klasy,
- opinię organizacji uczniowskich,
- informacje uzyskane od pracowników szkoły,
- własne spostrzeżenia uwzględniające opinię o uczniu pozostałych nauczycieli,
- wpisy w dzienniku elektronicznym.
3. Na ocenę zachowania mogą mieć wpływ zdarzenia, które zaistniały poza szkołą, jeżeli zostały zgłoszone i udokumentowane przez osoby
(instytucje) spoza szkoły.
- Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
- Wychowawca klasy w terminie na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym informuje uczniów o przewidywanej ocenie zachowania z jednoczesnym uzasadnieniem oceny.
- Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
- Uczeń szkoły/ rodzice/opiekunowie prawni mają prawo do zgłoszenia do dyrektora zastrzeżenia od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, ale nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, jeżeli uważają, że nie został zachowany tryb ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej.
W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi
trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania.
8. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mogą mieć wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Kryteria punktowej oceny zachowania
1. Każda uczennica/uczeń na początku roku szkolnego oraz drugiego semestru otrzymuje limit 100 punktów, co jest wyznacznikiem oceny dobrej.
2. W trakcie semestru uczennica/uczeń może uzyskać punkty dodatnie i ujemne, które dodaje się lub odejmuje od otrzymanego limitu.
Ocena wzorowa | - od 201 punktów |
Ocena bardzo dobra | - od 151 – 200 punktów |
Ocena dobra | - od 100 - 150 punktów |
Ocena poprawna | - od 51 – 99 punktów |
Ocena nieodpowiednia | - od 0 – 50 punktów |
Ocena naganna | - ujemne punkty |
3. Wystawiając ocenę z zachowania na koniec roku szkolnego, wychowawca oblicza średnią arytmetyczną punktów uzyskanych na koniec
pierwszego i drugiego semestru.
Przy wystawianiu oceny semestralnej wychowawca uwzględnia punkty uzyskane na podstawie samooceny/oceny koleżeńskiej, dodając każdemu uczniowi według skali:
zachowanie wzorowe: 10 punktów,
zachowanie bardzo dobre: 8 punktów
zachowanie dobre: 6 punktów
poprawne: 4 punkty
nieodpowiednie: -2 punkty
naganne: -5 punktów
4. W wyjątkowych sytuacjach wychowawca może obniżyć lub podnieść ocenę z zachowania bez względu na inne zasługi oraz liczbę zdobytych punktów po konsultacji z Radą Pedagogiczną z zastrzeżeniem, że:
- uczennica/uczeń otrzymujący zachowanie wzorowe nie może mieć więcej niż 15 punktów ujemnych.
- uczennica/uczeń otrzymujący zachowanie bardzo dobre nie może mieć więcej niż 30 pkt. ujemnych.
5. W uzasadnionych przypadkach (np. wyłudzenie pieniędzy, palenie papierosów, spożycie alkoholu, użycie lub rozpowszechnienie środków odurzających na terenie szkoły, znieważenie nauczyciela lub innego pracownika szkoły, kradzież, dewastacja mienia powodująca trwałe straty materialne, dezorganizacja pracy szkoły, nagana dyrektora szkoły lub inne sprawy karne) Rada Pedagogiczna może obniżyć ocenę z zachowania w trybie nadzwyczajnym niezależnie od liczby uzyskanych przez uczennicę/ucznia punktów, na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela.
6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania uczennicy/ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
7. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest systematyczne dokonywanie wpisów do dziennika elektronicznego dotyczących własnych obserwacji uczniów. Pracownicy szkoły, którzy nie są nauczycielami, mają możliwość zgłaszania uwag dotyczących zachowania uczennicy/ucznia do wychowawcy klasy lub innego nauczyciela.
8. Uczniowie powinni na bieżąco śledzić zmianę punktów na swoim koncie w dzienniku elektronicznym.
Uczennica/uczeń zyskuje punkty za:
1. |
Udział w konkursie/zawodach szkolnych. Zajęcie miejsca (I-III) -dodatkowo: |
3 pkt I miejsce 3 pkt II miejsce 2 pkt III miejsce 1 pkt |
2. |
Udział w konkursie powiatowym, rejonowym, międzyszkolnym, w którym uczeń reprezentuje szkołę. Zajęcie miejsca (I-III) -dodatkowo: |
5 pkt I miejsce 6 pkt II miejsce 5 pkt III miejsce/wyróżnienie 4 pkt |
3. |
Udział w konkursie wojewódzkim (finał), w którym uczeń reprezentuje szkołę. |
15 pkt |
4. |
Udział w konkursie wojewódzkim (laureat), w którym uczeń reprezentuje szkołę. |
20 pkt |
5. |
Udział w konkursie ogólnopolskim, międzynarodowym (finalista, laureat), w którym uczeń reprezentuje szkołę. |
30 pkt |
6. |
Funkcje pełnione w klasie. |
1-10 pkt na semestr |
7. |
Funkcje pełnione w szkole. |
1-10 pkt na semestr |
8. |
Praca na rzecz klasy (np. przyniesienie rzeczy do wystroju sali, dbanie o porządek w klasie, opieka nad roślinami, rzetelne wypełnianie funkcji dyżurnego, opieka nad gazetką klasową). |
1-5 pkt na miesiąc |
9. |
Praca na rzecz szkoły (np. udział w uroczystościach szkolnych, przedstawieniach, turniejach lub pomoc w ich przygotowaniu). |
1-10 pkt każdorazowo |
10. |
Pomoc nauczycielowi (np. w przygotowaniu lub przeprowadzeniu godziny wychowawczej). |
1-5 pkt każdorazowo |
11. |
Aktywna praca w Samorządzie Uczniowskim.
|
1-10 pkt na semestr |
12. |
Aktywna praca w szkolnym kole zainteresowań. |
1-10 pkt na semestr |
13. |
Wzorowa kultura osobista i zachowanie. |
1-20 pkt na semestr |
14. |
Strój odpowiedni do różnych okazji (galowy, „kolorowe dni”, itp.). |
5 pkt |
15. |
Kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły, np. udział w akcjach promujących placówkę. |
do 15 pkt na semestr |
16. |
Prezentowanie sukcesów pozaszkolnych na terenie placówki, np. podczas festynu, apelu, talent show czy w postaci plakatu na terenie szkoły lub w formie multimedialnej na stronie szkoły. |
1-20 pkt na semestr |
17. |
Pomoc osobom starszym lub niepełnosprawnym. |
1-10 pkt na semestr |
18. |
Pomoc w nauce uczniom słabszym. |
1-10 pkt na semestr |
19. |
Pomoc koleżeńska. Uczeń może uzyskać maksymalnie 10 punktów, gdy pomaga koleżance/koledze nieobecnemu w szkole (np. przesyłanie informacji o lekcji, zdjęć). |
1 pkt każdorazowo |
20. |
Pomoc w bibliotece szkolnej lub świetlicy (po zajęciach szkolnych). |
1-5 pkt na miesiąc |
21. |
Zaangażowanie w wolontariacie szkolnym. |
1-5 pkt każdorazowo, maksymalnie do 50 pkt na semestr |
22. |
Zaangażowanie w inicjatywy SU. |
1-5 pkt każdorazowo, maksymalnie do 50 pkt na semestr |
23. |
Brak godzin nieusprawiedliwionych. |
5 pkt na semestr |
24. |
Brak spóźnień nieusprawiedliwionych. |
5 pkt na semestr |
25. |
Brak punktów ujemnych w semestrze. |
10 pkt na semestr |
26. |
100% frekwencja. |
10 pkt na semestr |
Uczennica/uczeń traci punkty za każdorazowe:
Przeszkadzanie nauczycielowi i innym uczniom w trakcie lekcji (np. jedzenie, rozmawianie na tematy niezwiązane z lekcją lub słowne przeszkadzanie innym uczniom, dekoncentrowanie innych uczniów, chodzenie po klasie, niecierpliwe czekanie na swoją kolej, odwracanie się do innych, bawienie się zamiast wykonywania polecenia nauczyciela, przynoszenie na lekcję zbędnych przedmiotów, itp.). |
1-5 pkt |
|
Niewykonanie polecenia nauczyciela lub innego pracownika szkoły. |
1-5 pkt |
|
Arogancki stosunek do nauczyciela lub innego pracownika szkoły (aroganckie zachowanie lub słownictwo obrażające nauczyciela, pracownika szkoły lub inną osobę dorosłą). |
5-10 pkt |
|
Ubliżenie słowne koleżance lub koledze, wulgarne słowo lub gest. |
1-10 pkt |
|
Udział w bójce. |
5-15 pkt |
|
Samowolne oddalenie się z terenu szkoły w czasie trwania zajęć. |
3 pkt |
|
Niestosowne zachowanie się na terenie szkoły (np. niewłaściwe zachowanie wobec symboli narodowych, religijnych). |
1-5 pkt |
|
Umyślne zniszczenie mienia. |
5-20 pkt |
|
Kradzież, przywłaszczenie. |
20 pkt |
|
Zaśmiecenie otoczenia. |
2 pkt |
|
Przyniesienie na teren szkoły, posiadanie lub zażywanie substancji psychoaktywnych (np. papierosy, e-papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze i inne). |
30 pkt |
|
Nieuzasadnione spóźnienie na lekcję. |
1 pkt |
|
Nieusprawiedliwione godziny - każda godzina. |
1 pkt maksymalnie do -100 punktów w semestrze |
|
Wagary. |
10 pkt |
|
Wyłudzenie pieniędzy lub cennego przedmiotu. |
20 pkt |
|
Zniszczenie przyrody. |
2-4 pkt |
|
Znęcanie się nad zwierzętami. |
20 pkt |
|
Niewłaściwy strój lub wygląd (niezgodny z zapisami Regulaminu/Statutu). |
5 pkt |
|
19. |
Kłamstwo, oszustwo, fałszerstwo, np. podpisu, zwolnienia, usprawiedliwienia lub oceny. |
do 20 pkt |
20. |
Stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej, cyberprzemocy, zniesławienie. |
1-30 pkt |
21. |
Podżeganie do bójki. |
1-20 pkt |
22. |
Bierna postawa wobec negatywnego zachowania. |
1-20 pkt |
23. |
Przyniesienie do szkoły, posiadanie lub użycie niebezpiecznego przedmiotu lub substancji. |
10-20 pkt |
24. |
Użycie bez zgody nauczyciela telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego na terenie szkoły, podczas wyjścia, wyjazdu szkolnego. |
1-10 pkt |
25. |
Nagranie, wykonanie zdjęcia, opublikowanie wizerunku uczennicy/ ucznia lub pracownika szkoły, nagranie, dokumentu lub innych danych ucznia. |
20 pkt |
26. |
Upomnienie, nagana dyrektora szkoły. |
20-30 pkt |
Nauczyciel jako funkcjonariusz publiczny podlega ochronie przewidzianej prawem (ustawą) i wszelkie naruszenie godności osobistej nabiera toku przewidzianego w rozporządzeniu/ustawie.
Regulamin został zatwierdzony na Radzie Pedagogicznej w dniu 30.08.2021 r.
z mocą obowiązującą od 1 września 2021 roku i zaktualizowany 1.09.2023 r.